Followers

Friday, August 16, 2013

sotong goreng berempah dan pukul 1 malammmmmmm....kikiki

Assalamualaikum wbt.....aku ni mmg sentiasa bz je memanjang....aku x pernah rasa boring...ade je keje yg nk dibuat...kemas umah.susun atur perabot..cam byk perabot hehe...x de la susun semula brg2 yg kdg2 kita salah letak kan...mlm ni aku susun bilik bacaan...fuhhh mcm2 brgan yg aku jumpa dn paling best sesuatu yg dh lama aku cari haha....adoiii mcm lama sgt x kemas bilik bacaan ni ker...then aku teringat srg kwn aku ni nk resepi sotong goreng berempah..actually sotong ni sedap sgt bila digoreng dgn rempah ratus...biasanya kat kedai2 mamak ade la cam ni drg goreng....sesekali mencuba sedap gak la...ok jom tinjau resepinya..

Bahan-bahan
sotong
kacang panjang atau buncis
bawang merah 3 biji-kisar
bawang putih 3 biji-kisar
halia 1/2 inci-kisar
lada besar
1 sudu serbuk jintan manis
1/2 serbuk jintan putih
1 sudu serbuk kari
1 sudu cili giling
1/2 kiub mkn pati ayam

cara-caranya:
1.basuh dan toskan sotong,kemudian goreng dgn sedikit minyak separuh masak
2.tumis bahan2 kisar sehingga pecah minyak,kemudian masukkan rempah yg dijadikan pes yg dicampur dgn sedikit air...
3.masukkan sotong dan kacang...goreng hingga masak...siap

No comments: